Om undervisningen

På Kastrupgårdsamlingen kan nysgerrige børnehavebørn og elever møde originale kunstværker i et levende undervisningsrum, der har en legende og undersøgende tilgang til kunstoplevelsen.

Et undervisningsforløb på Kastrupgårdsamlingen tager udgangspunkt i den dialogbaserede undervisningsform, og eleverne bliver således invitereret til at tage aktiv del i forløbet via dialog og forskellige kreative øvelser. Forløbene er således ikke stive rundvisninger, men søger at inddrage og engagere eleverne. Museets billedværksted giver børn og unge en unik mulighed for at omsætte deres oplevelser og erfaringer til praksis og selv prøve kræfter med at udfolde sig kunstnerisk inden for grafik og skulptur.

Et forløb på Kastrupgårdsamlingen sigter mod at styrke elevernes kritiske blik og analytiske evner i forhold til den verden af billeder, vi alle navigerer i til daglig. Kunsten er ikke adskilt fra resten af verden, men søger tværtimod at inddrage og anspore til samtale og undren.

Derfor åbner undervisningsforløbene op til samfundet og problemstillinger fra vores egen fortid og samtid. Et undervisningsforløb på kunstmuseet er derfor ikke kun oplagt at besøge med faget billedkunst, men i høj grad også relevant for alle kulturforstående fag som dansk, samfundsfag og historie etc. Og kommer I fra et dagtilbud, er det både de sociale kompetencer i mødet med kunstmuseet såvel som de kreative læringsmål, der imødekommes.

Vi tilrettelægger altid forløbene efter den besøgende gruppes alderstrin.

Ønsker du, som underviser, at besøge Kastrupgårdsamlingen med din klasse, kan du kontakte museets undervisningsansvarlige Signe Busk Nielsen på telefon 32 51 51 80 eller sbn.ks.bk@taarnby.dk og høre nærmere.